Uppe bland molnen
Peder Sandström, hobbypilot
När Peder inte jobbar på kvalitetsavdelningen på AQ Enclosure i Sollefteå svävar han ofta iväg – ibland är endast huvudet uppe i det blå men ganska ofta är han i sin helhet ovan molnen.
Hans stora intresse är nämligen flygplan. Han har haft flygcertifikat sedan han var 15 år gammal och är sedan dess en eldsjäl i Sollefteå Flygklubb.
Visst går det att föreställa sig frihetskänslan, att ljudlöst sväva fram i ett segelflygplan högt över jorden. Peder Sandström var fascinerad av flygplan redan som barn, tittade drömskt upp mot himlen och slukade faktaböcker.
– Min första redovisning i skolan var om Boeing 747, det var nog fullständigt ointressant för alla andra men jag tyckte att det var häftigt, skrattar Peder, vars ögon fortfarande lyser när han pratar om diverse motorer och flygmaskiner.
Som 15-åring tog han segelflygcertifikat och några år senare PPL-certifikat för att kunna flyga motorflygplan.
– På den tiden kunde vi ofta ta en sväng ner till Stockholm för att käka pizza och sen åka hem igen – det var en billigare hobby på den tiden, nu är det ganska kostsamt både med bränsle och administration. Men lika kul är det fortfarande!
När det var dags för lumpen var det givet med en plats på I21 eller T3 men Peder tjatade sig till en plats som flygmekaniker i Östersund där han fick leva ut drömmen.
Sollefteå flygklubb bedriver flygverksamhet med både UL-flygplan (ultralätt) och segelflygplan och utgår från Sollefteå/Långsele flygfält. Här är Peder även flyginstruktör på ideell basis.
Klubben har idag två flygplan, det tvåsitsiga segelflygplanet ASK-21 samt UL-flygplanet TL-3000 Sirius. Ultralätt flygplan är en klass av flygplan som är starkt viktbegränsat men med många fördelar.
– De är billiga i drift och vi kan serva och underhålla planet själva, vilket är en stor fördel, säger Peder.
I klubben finns just nu runt 15 aktiva och lika många passiva stödmedlemmar. Även om en föryngring är på gång är som sagt kostnaden en anledning till att det inte är rusning till denna hobby. För en ”normalpilot” kostar en timme i luften åtminstone 500 kronor plus fasta avgifter.
Den som är sugen på att ta flygcertifikat kan anmäla sig till klubbens flygskola där Peder är instruktör. Själv har han runt tusen flygtimmar och flyger åtskilliga timmar varje år.
– Det är många moment att hålla reda på, man ska kunna ta viktiga beslut under stress och för många är det en rejäl utmaning att orientera sig i luften, säger Peder och fortsätter:
– Men inget slår frihetskänslan av att allt här nere på jorden är som borta när man är uppe och flyger. För mig är det höjden av rekreation med dessa fantastiska vyer. Vill man ha lite adrenalin kan man flyga avancerat med looping och så vidare.
Hur är det då att flyga i ett UL-plan? Självklart fick vi nöjet att följa med på en tur och kan konstatera att det är lätt att förstå att Peder fastnade för flygning.
Vyerna från det lilla planet är spektakulära och många av de välbekanta landmärkena ser helt annorlunda ut från ovan. Frihetskänslan var mycket riktigt fantastisk och vi drömmer redan om att testa segelflyg!