Sollefteå Kommun visar vägen till ett bättre företagsklimat

Sollefteå kommun har nått sina högsta sammanfattande omdömen någonsin enligt Svenskt Näringslivs årliga undersökning av det lokala företagsklimatet. Årets resultat visar en förbättring från förra årets betyg 3,8 till 4,0, vilket är ett betydande steg framåt för kommunen.

Det sammanfattande omdömet för länets kommuner ligger kvar på samma nivå som förra året med betyget 3,4, medan rikets snitt ligger på 3,5. Undersökningen besvarades av cirka 900 av länets företag.

Sollefteå kommun visar en stark utveckling i årets undersökning med förbättringar på de allra flesta områden. Bland annat når kommunen andraplatsen i landet när det gäller handläggarnas förståelse för företagens verksamhet.

– Årets resultat är ett ordentligt styrkebesked från Sollefteå som visar att vi har lyckats etablera en kultur där företagen prioriteras. Servicen och rådgivningen till företagen ligger på en toppnivå i landet, säger Eva Nordlander, regionchef på Svenskt Näringsliv Västernorrland.

Sollefteå kommuns förbättrade resultat är ett tecken på det hårda arbete som lagts ned för att skapa ett gynnsamt företagsklimat. Kommunen har tillsammans med de lokala företagarorganisationerna satsat på att förbättra servicen och dialogen med företagen, vilket nu ger tydliga resultat.