Konstruktiv dialog med Statens institutionsstyrelse om Vemyras framtid

Sollefteå och Kramfors kommun har haft en konstruktiv dialog med Statens institutionsstyrelse (SiS) gällande framtiden för Vemyra ungdomshem. Under samtalen har två konkreta erbjudanden presenterats för att stödja myndigheten i dess kompetensförsörjning, både när det gäller rekrytering av socialpedagoger och chefstjänster.

För att möta behovet av socialpedagoger har Sollefteå kommun erbjudit SiS möjlighet att använda den tvååriga socialpedagogutbildningen vid Reveljen, som redan idag har ett nationellt intag på 30 platser. Som en del av erbjudandet kan Reveljen göra ett överintag med platser särskilt avsedda för SiS. Vidare har kommunen också erbjudit att anordna en skräddarsydd uppdragsutbildning som startar 2025, där studier kan kombineras med arbete. Detta skulle kunna ge SiS ytterligare antal platser. Utöver detta har även Hola Folkhögskola som har samma utbildning erbjudit sig möjlighet att arrangera en uppdragsutbildning.

Utöver detta har Sollefteå kommun presenterat ett omfattande stödprogram för att underlätta rekrytering och behållande av chefer vid Vemyra. Kommunen erbjuder att skapa ett mentorskapsprogram där erfarna chefer från kommunens organisation kan fungera som mentorer för nyrekryterade chefer vid SiS. För att underlätta för nyinflyttade chefer och deras familjer erbjuds också stöd genom kommunens inflyttningslots, samt möjligheten för partnern att hitta lämpligt arbete i kommunen.

Dialogen med SiS har särskilt fokuserat på att hitta åtgärder som gör att verksamheten kan fortsätta. Det är avgörande att Vemyra kan fortsätta sin verksamhet utan avbrott med tanke samhällsutvecklingen, med bland annat allt fler unga som döms för brott.

Sollefteå kommun ser det som en del av sitt ansvar att bidra till att myndigheten har möjlighet att uppfylla lagkravet att omedelbart anvisa plats utifrån socialtjänstens behov, något som försvåras av den platsbrist som idag råder.

Kommunens samarbete med SiS innebär också att ett dialogforum etableras, där aktörerna kontinuerligt kan samarbeta för att snabbt identifiera och lösa utmaningar kopplade till rekrytering och kompetensförsörjning.

Med dessa åtgärder hoppas Sollefteå kommun kunna bidra till att säkerställa Vemyras framtid och stödja Statens institutionsstyrelse i dess viktiga uppdrag för att göra det bästa för ungdomarna.