Sollefteå kommun välkomnar beslutet att ge Vemyra sex månader för att vända utvecklingen

Sollefteå kommun nåddes idag av beskedet att Statens institutionsstyrelse (SiS) har beslutat att ge Vemyra ytterligare sex månader för att vända den negativa utvecklingen och säkerställa verksamhetens framtid.

Detta beslut innebär att Vemyra, en av våra viktigaste arbetsplatser, får en ny chans att bevisa sin betydelse för både de anställda och de barn och ungdomar som är i akut behov av SiS stöd och vård.

Kommunen står redo att bistå

Sollefteå kommun välkomnar beslutet. Under denna tid kommer vi att göra allt som står i vår makt för att bistå SiS och Vemyra med de resurser och det stöd som behövs för att säkerställa en omstart och en hållbar framtid för verksamheten.Vi har under lång tid haft en nära dialog med SiS och presenterat en rad förslag för att underlätta rekrytering av nödvändig personal, inklusive både socialpedagoger och chefer, samt för att hantera de andra utmaningar som har identifierats.

Nu när beslutet om en respit har kommit, intensifierar vi vårt arbete och står redo att omedelbart påbörja samarbetet för att säkerställa att Vemyra kan bli en förebild inom SiS verksamhet.

"En möjlighet till nystart"

Vi ser detta som en unik möjlighet att inte bara rädda de hundra arbetstillfällen som står på spel, utan också att stärka verksamheten vid Vemyra för att möta de ökande behoven av vårdplatser inom SiS. Vi är övertygade om att med rätt stöd och samarbete kan Vemyra vända utvecklingen och fortsätta att vara en central del av vår kommun.

Sollefteå kommun kommer under de kommande månaderna att arbeta intensivt för att säkerställa att alla tillgängliga resurser mobiliseras och att dialogen med SiS är både konstruktiv och lösningsorienterad. Vårt mål är att tillsammans med SiS se till att Vemyra inte bara överlever, utan utvecklas och blir starkare än någonsin.

Vi vill också rikta ett stort tack till Kramfors kommun för deras engagemang och samarbete i denna fråga.

Johan Andersson, ordförande kommunstyrelsen

Birgitta Häggkvist, vice ordförande kommunstyrelsen

John Åberg, andre vice ordförande kommunstyrelsen