Beredskapsveckan 2024 Sollefteå kommun, 24 till 29 september

I hela Sverige uppmärksammas beredskap för kris och krig undervecka 39.

Läs mer på www.msb.se/beredskapsveckan Länk till annan webbplats.

-Sätt i gång!, med att öka din, grannskapets och ditt företags eller arbetsplatsens beredskap!

Via annonser i Sollefteåbladet samt länkar/qr koder nedan finns information, utbildningar och tester att få stöd från. Under veckan genomförs aktiviteter i kommunen med olika målgrupper och inriktning. Passa på att få bra tips och ställa frågor om krisberedskap, totalförsvar och din egen beredskap.

Utbildning och Information:

Trygg och Säker: Länk till annan webbplats. Här finns Sollefteå kommuns information om Krisberedskap, Civilt försvar, IT-säkerhet för alla, Räddningstjänst och Brottsförebyggande arbete.

Medveten, redo, trygg: Länk till annan webbplats. Webbutbildning för alla om krisberedskap, totalförsvar och din egen beredskap.

www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner Länk till annan webbplats.: MSB:s material för råd till privatpersoner inom ämnen som till exempel hemberedskap, brandsäkerhet och naturolyckor.

www.msb.se/grannar Länk till annan webbplats.: MSB:s tips för ett bra grannsamarbete i kris.

www.msb.se/beredskapforforetag Länk till annan webbplats.: MSB:s sidor med information om företagens betydelse för Sveriges beredskap i kris och krig och hur företag kan bli mindre sårbara. Förberedda företag får Sverige att rulla vidare!

www.msb.se/skyddsrum Länk till annan webbplats.: MSB:s sida med samlad information om skyddsrum.

Aktiviteter:

Tisdag 24/9, 0730–0900: Beredskap för företag vid kris och i krig! Hallstaberget Företagsfrukost med Kommunens beredskapssamordnare, Arrangör Företagarna Sollefteå. Information och anmälan: www.foretagarna.se/solleftea Länk till annan webbplats.

Tisdag 24/9, 1100–1500: Har du Energiberedskap? Sollefteå bibliotek. Dropin-rådgivning om energiberedskap & förevisning av krisutrustning för privatpersoner, Föreläsning 1200-1230. Ingen föranmälan.

Onsdag 25/9, 1800–1900: Har du preppat huset inför vintern? Webbsänt föredrag om hur du kan minska dina energikostnader & förbereda dig för elavbrott. Anmälan via https://simplesignup.se/event/218615 Länk till annan webbplats.

Lördag 28/9, 1100-1500: Tips för din krisberedskap! Frivilliga försvarsorganisationerna i kommunen informerar om kris och krigsberedskap vid ICA Kvantum, COOP Sollefteå och ICA Rödsta.

För frågor om Beredskapsveckan eller allmänt om beredskapsfrågor kan du vända dig till Säkerhets- och krisberedskapsstrateg Nils-Olov Nilsson, 070-2709667