Sollefteå klättrar i ranking över företagsklimat

Sollefteå kommun har gjort ett rejält kliv uppåt i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.

I 2024 års ranking placerar sig Sollefteå på plats 79, vilket är en förbättring med 33 placeringar jämfört med föregående år.

Kommunstyrelsens ordförande Johan Andersson uttrycker sin glädje över resultatet:

- Vi är oerhört stolta över denna framgång. Att vi klättrar så pass mycket under ett år där omvärldsläget präglats av osäkerhet och där konjunkturen varit svag visar att vårt arbete verkligen gör skillnad. Denna utveckling speglar det engagemang och de insatser vi lagt på att skapa ett stabilt och hållbart företagsklimat. Det faktum att vi trots svåra tider når så här långt understryker att våra åtgärder är långsiktiga och bärkraftiga, även när förutsättningarna är tuffa.

Särskilt goda resultat noteras inom områden som dialog mellan företag och kommunens beslutsfattare, där Sollefteå placerar sig på 19 plats i landet. Även kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden får goda betyg med en 20 plats.

Av de tolv kategorier som rankingen baseras på hamnar Sollefteå kommun på topp 50-plats i 7 av dessa. Sämst placerar sig kommunen i frågor kring mobilnät och vägnät, samt tåg- och flygförbindelser.

Kommunstyrelsens vice ordförande Birgitta Häggkvist kommenterar:

- Det är glädjande att se att våra satsningar på dialog och service uppskattas av näringslivet. En nära och kontinuerlig dialog med företagen är avgörande för att vi ska kunna förstå deras behov och snabbt kunna agera för att underlätta deras verksamhet. Samarbetet mellan kommunen och näringslivet har aldrig varit starkare, och det är just detta samspel som bidrar till vår framgång. Vi kommer att fortsätta stärka dessa relationer för att skapa ännu bättre förutsättningar för företagande i kommunen.

Trots den positiva utvecklingen finns det fortfarande utmaningar. Sollefteå placerar sig lågt när det gäller infrastruktur som vägnät, tåg- och flyg, där kommunen hamnar på plats 285 av 290.

Johan Andersson avslutar:

- Vi är medvetna om våra utmaningar och kommer att fortsätta arbeta hårt för att förbättra oss på alla områden. Bland annat har vi tillsammans med kommuner i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten sträckt ut handen till regionerna om att samverka för att få igång persontrafiken igen mellan Östersund och Umeå, något som absolut skulle stärka näringslivet i hela regionen.