Angående Unipers beslut om SkyFuelH2-projektet

Uniper har meddelat att de inte längre planerar att etablera en fabrik för grönt flygbränsle i Långsele. Bolagets koncernledning har fattat beslutet med hänvisning till bland annat omvärlds- och marknadsläget.

Bakgrunden till Unipers beslut är de senaste årens kostnadsutveckling och bedömningen att marknaden för förnybara flygbränslen ännu inte är mogen för de investeringar som krävs.

– Det är naturligtvis med stor besvikelse vi i Sollefteå kommun mottagit beskedet att Uniper valt att inte gå vidare med etableringen. Vi har haft ett mycket nära och konstruktivt samarbete ända in i det sista, men tyvärr har omvärldsfaktorerna gjort det svårt för Uniper att fullfölja projektet, säger Johan Andersson, ordförande i kommunstyrelsen i Sollefteå kommun.

Trots detta bakslag fortsätter arbetet med att utveckla Hamre-området för framtida etableringar.

– Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på Hamre industriområde. Vi får löpande förfrågningar från företag som ser områdets potential. Det är också viktigt att understryka att vårt erbjudande nu är ännu starkare tack vare de investeringar som gjorts i området. Och med den kommande färdigställningen av Hamre 2, kommer vi ha över 100 hektar högkvalitativ industrimark med tillgång till stora mängder förnybar energi, fortsätter Johan Andersson.

De investeringar och arbeten som har genomförts i Hamre industriområde kopplat till SkyFuelH2 har bekostats av Uniper, enligt det genomförandeavtal som undertecknades.

– Sollefteå kommun har ett långsiktigt fokus på att skapa arbetstillfällen och öka inflyttningen, både till Långsele och hela kommunen. Vi kommer med full kraft fortsätta vårt arbete för att attrahera fler företag till Hamre Industripark och säkerställa framtida etableringar som bidrar till vår kommun och regions utveckling, avslutar Johan Andersson.

Frågor och svar med anledning av beskedet

Vad innebär Unipers beslut för Hamre industriområde och Sollefteå kommun?

Uniper har valt att inte gå vidare med etableringen av sin fabrik för grönt flygbränsle, SkyFuelH2, i Långsele. Beslutet baseras på deras omvärldsläget med ökade kostnader samt att bedömningen att marknaden för förnybara flygbränslen ännu inte är tillräckligt mogen för att vara ekonomiskt hållbart.

För Hamre industriområde innebär detta en försening i utvecklingsplanerna, men området har fortfarande stor potential. De investeringar som redan gjorts har skapat en stark grund för framtida etableringar, och vi arbetar aktivt för att attrahera nya företag till området.

Innebär Unipers besked någon ekonomisk effekt för Sollefteå kommun?

Hur påverkar detta beslut jobbmöjligheterna i Långsele och Sollefteå?

Beslutet innebär att de arbetstillfällen som var kopplade till Unipers fabrik inte kommer att realiseras. Kommunen arbetar intensivt, tillsammans med High Coast Invest och Business Sweden, för att hitta nya investerare till området. Vi ser ett fortsatt stort intresse från företag inom olika branscher, särskilt de som har behov av förnybar energi. Vi är optimistiska att nya arbetstillfällen kommer att skapas genom framtida etableringar.

Uniper har också meddelat att de avser att utforska andra användningsområden för Hamre området.

Vad gör Sollefteå kommun nu för att locka nya företag till Hamre?

Vi fortsätter att utveckla Hamre industriområde och har idag ett ännu starkare erbjudande tack vare de investeringar som redan gjorts. Detaljplaneringen av Hamre 2 pågår, vilket innebär att vi snart, tillsammans med Hamre 1, kan erbjuda över 100 hektar industrimark med utmärkt tillgång till förnybar energi och god infrastruktur. Kommunen har även en kontinuerlig dialog med flera intressenter och arbetar aktivt för att attrahera företag från olika branscher.

Hur lång tid kan det ta innan en ny etablering sker i Hamre industriområde?

Det är svårt att säga exakt hur lång tid det kommer att ta innan en ny etablering sker. Vi vill vara noggranna med att hitta rätt investeringar som skapar tillräckligt många arbetstillfällen och som ligger i linje med kommunens långsiktiga mål. Samtidigt har företag ofta sina egna interna processer för investeringar, vilket kan påverka tidsplanen. Vi har dock flera pågående dialoger och är optimistiska om att vi snart kan se konkreta resultat.

Vad kan medborgarna i Sollefteå kommun förvänta sig framöver när det gäller utvecklingen i Hamre?

Medborgarna kan förvänta sig att vi fortsätter vårt arbete med att utveckla Hamre industriområde och göra det till en attraktiv plats för framtida investeringar. Kommunen har ett starkt fokus på att skapa arbetstillfällen och driva tillväxt, både i kommunen och i regionen. Vi ser fram emot att presentera nya etableringar som bidrar till kommunens utveckling inom en snar framtid.

Vad innebär det här för utvecklingen av Sollefteå kommun?

I Sollefteå kommun pågår just nu flera olika investeringar, särskilt från Försvarsmakten, som är på väg att växa långt utöver de 125 arbetstillfällen som ursprungligen planerades vid etableringsbeslutet år 2020. Allt tyder också på att Försvarsmakten kommer att växa ytterligare i den kommande försvarspropositionen, vilket förväntas få positiva effekter för I21 Västernorrlands regemente. Utöver detta sker betydande investeringar från vitt skilda aktörer som Svenska Kraftnät och Lidl, vilket kommer att generera lokala arbetstillfällen inom olika branscher.

Sammantaget står Sollefteå kommun starkare än på länge och kan därmed hantera eventuella förseningar i stora industriprojekt.