Förebyggande arbete mot ungdomskriminalitet

Idagarna ska alla vårdnadshavare fått ett brev skickat till sig från Polisen och Sollefteå kommun. Polisen har uppmärksammat oroande tendenser som tyder på att organiserad brottslighet, som tidigare mest synts i medierna, nu också påverkar vårt samhälle. Där kriminella försöker kontakta våra barn och ungdomar.

Vi måste alla ta ansvar.

Skola, socialtjänst och polis arbetar förebyggande, men vi behöver er hjälp. Vårdnadshavare och alla engagerade invånare spelar en viktig roll. Genom att vara uppmärksamma och reagera när något känns fel kan ni göra stor skillnad.

Hur lockas barnen?

De kriminella finns där barnen finns, i centrum eller i bostadsområdet. De lockar med kläder, pengar, mat, gratis skjuts och gemenskap. Ibland används hot och våld. Det kan vara svårt att motstå. När barnen tagit emot något kan de tvingas "betala av" genom att utföra uppdrag. Det kan börja med Swish-överföringar men kan snabbt eskalera till våldsbrott.

Varningssignaler:

• Barnet ljuger eller döljer saker.
  • Barnet umgås med nya, äldre vänner.
  • Barnet har nya kläder eller en ny telefon utan att ha bett om pengar.
  • Barnet verkar ha mer pengar än vanligt eller använder två mobiltelefoner.
  • Barnet skickar eller tar emot misstänkt mycket pengar via Swish eller konto
  • Barnet uttrycker sig annorlunda, nya åsikter eller värderingar

Våga agera!

• Känns något fel? Lita på magkänslan!

• Gör en orosanmälan till socialtjänsten.

• Tipsa polisen via deras www.polisen.se eller ring 114 14.

• Kontakta socialtjänsten i Sollefteå kommun- mottagning 0620 - 68 20 97

Så skyddar du barnen?

• En aktiv fritid och tydliga rutiner.

• Gå i skolan, med stöd om det behövs.

• Vuxna som frågar, lyssnar, säger ifrån och sätter tydliga gränser.

• Göra saker tillsammans med vuxna

Det är viktigt att försöka förstå barnets tankar och känslor utan att döma, så att barnet vågar berätta om både bra och dåliga saker som händer. Mer information och hur ni kan få stöd och hjälp finns här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.