Samverkansprojekt för att främja Individers självständighet i Sollefteå

Sollefteå kommun har initierat ett nytt projekt i syfte att främja och bibehålla självständighet och aktivitetsförmåga för Sollefteå Kommuns invånare. Du som ansöker om hemtjänst för första gången eller har haft hemtjänst under en tid kan erbjudas möjlighet att träffa en arbetsterapeut innan beslut om hemtjänst fattas.

– Vårt arbetssätt sätter individens behov och självständighet i fokus i ett personcentrerat arbetssätt. Projektet syftar till att med stöd av olika interventioner och samverkan mellan olika professioner främja individens självständighet så långt det är möjligt. Säger Liv Wiodahl, projektledare

Nära samarbete med biståndshandläggarna/Socialsekreterarna

I projektet samarbetar arbetsterapeuter nära med biståndshandläggare/Socialsekreterare. Inför ett beslut om hemtjänst erbjuds den enskilde ett hembesök av en arbetsterapeut som gör en noggrann aktivitetsbedömning kring det behov den enskilde har uttryckt och sökt stöd för. Projektet möjliggör individens delaktighet i en högre grad och är också en förutsättning för kommunens olika professioner att arbeta förebyggande. Förklarar Jessica Sundin, projektledare.

Det kan innebära att samtala kring behov av kompensatoriska åtgärder, såsom exempelvis hjälpmedel samt stöd i vart den enskilde kan vända sig få tag på rätt typ av hjälpmedel. Det kan även handla om att hitta nya metoder i utförandet av de vardagliga aktiviteterna och att träna i aktiviteten.

Bibehålla funktionsförmåga, främja ökad självständighet och känsla av välbefinnande.

Individer kan uppleva behov av stöd och hjälp i sin dagliga livsföring. Det innebär aktiviteter som du utför i det dagliga livet. Till exempel att duscha och klä på sig, att laga mat och att städa. Vid hembesöket kan arbetsterapeuten genom en aktivitetsbedömning utreda tillsammans med den enskilde om aktiviteten kan utföras på ett annat sätt eller kanske kan utföras med stöd av exempelvis olika hjälpmedel. Aktivitetsbedömningen och den enskildes mål ligger sedan till grund för biståndshandläggaren/socialsekreteraren biståndsbedömning.

Målet är att möjliggöra och upprätthålla individens förmåga att vara aktiv och självständig så länge som möjligt.

God och nära vård

Projektet Samverkan för Individens Aktivitetsförmåga (SIA) är en del av Sollefteå kommuns arbete med att främja god och nära vård. Vår målbild i Västernorrland är att vården och omsorgen ska vara hälsofrämjande och förebyggande.

– Projektet är något vi tror på då den enskildes behov verkligen får stå i centrum och delaktigheten blir central. Att främja den enskildes känsla av självständighet och välbefinnande är en viktig nyckel i att främja framtidens hälso- och sjukvård för både medborgare och personal. Säger Liv Wiodahl.

Tillsammans arbetar vi för att skapa en tryggare och mer självständig vardag för våra invånare i Sollefteå. Vi tror att detta arbetssätt är en viktig pusselbit i det proaktiva och hälsofrämjande arbetet och inför de utmaningar vi alla står inför. – Tillägger Jessica Sundin.