Angående reglertjänster från Sollefteåforsen

Sollefteåforsen vill uppmärksamma allmänheten i Sollefteå kommun på att vatten kan spillas från kraftverkets utskovsluckor lite mer ofta än vanligt.

Har du sett att vatten spills genom luckorna i Sollefteåforsens kraftverk efter sommaren och undrat varför?

Sollefteåforsen deltar sedan augusti 2024 som en reglerresurs på Svenska Kraftnäts frekvensregleringsmarknader, vilket innebär att Sollefteåforsen bidrar till att energiproduktionen och användningen av el är exakt likadan i varje sekund. Syftet är att på ett kontrollerat sätt sänka sin produktion för att bidra till elnätets stabilitet, inte minst under perioder av hög produktion av mindre kontrollerbara kraftkällor såsom vind- och solkraftsproduktion.

Sollefteåforsen levererar därmed tjänster som energisystemet behöver. Med det ökar också ersättningen till kraftverket - och i sin tur till kommunen. Så nästa gång du ser att det spills vatten i kraftverket vet du att Sollefteåforsen bidrar med viktiga tjänster till landets energisystem och dessutom på ett kostnadseffektivt sätt.

Luckorna kan alltid behöva öppnas utan förvarning.

Försiktighet ska alltid tillämpas vid kraftverket.

Vidare läsning för den intresserade,

Manuell frekvensåterställningsreserv (mFRR) | Svenska kraftnät Länk till annan webbplats.