Nytt Totalförsvarsbeslut – Positiva Effekter för Sollefteå

Regeringens nya totalförsvarsbeslut för perioden 2025–2030 innebär stora satsningar på Försvarsmakten, vilket kan medföra positiva konsekvenser för Sollefteå och regionen. Bland de många insatser som planeras märks en betydande ökning av antalet värnpliktiga.

Växande antal värnpliktiga

Antalet värnpliktiga beräknas öka från dagens 8 000 till 10 000 inom de kommande åren, för att sedan nå 12 000 till år 2035.

Denna tillväxt kommer att påverka Sollefteå genom att I 21, regementet i Västernorrland, förväntas expandera. Detta innebär inte bara fler värnpliktiga i regionen utan också fler arbetstillfällen till I 21 Västernorrlands regemente.

Norrlands infanteriregemente

I propositionen delar regeringen Försvarsberedningens rekommendationer gällande utvecklingen av ett Norrlands infanteriregemente, med placering i Sollefteå/Östersund, för att stärka Sveriges förmåga i subarktisk miljö.

Regeringen väljer dock att avvakta Natos förmågemål, som förväntas komma nästa år. Detta är en del av en större strategi där Sveriges försvar utvecklas i samklang med Natos planering och krav.

Fortsatt expansion att vänta

Regeringen ser även möjligheter till vidare expansion av befintliga organisationsenheter, inklusive I 21. De faktorer som regeringen lyfter för att möjliggöra expansion i befintliga enheter uppfylls av Sollefteå kommun, till exempel kapacitet inom infrastruktur.

Hans Pahlin, projektledare på Sollefteå kommun, kommenterar:

- Den här propositionen är ett steg i rätt riktning. Vi kommer att få se en tillväxt i antalet värnpliktiga, och I 21 kommer att växa i takt med att Försvarsmakten expanderar. Vi vet också att vi har unika förutsättningar här i Sollefteå, både vad gäller infrastruktur och vår geografiska placering, som gör oss särskilt lämpade för ytterligare tillväxt.

- Det finns ett stort lokalt engagemang och ett nära samarbete med näringslivet, vilket gör Sollefteå till Sveriges försvarsvänligaste kommun. I den takt som Försvarsmakten nu måste växa, kommer den att växa där det är lättast, och vi kommer att göra vårt yttersta för att göra det så enkelt och kostnadseffektivt som möjligt.