- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Hälso- och sjukvård
- Kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete
Hög kvalitet i hälso- och sjukvården innebär bland annat att patienterna får en god och säker vård. För att nå dit krävs ett ledningssystem för ett systematiskt kvalitetsarbete, som innebär att verksamheten skapar strukturer för ledning och styrning och bedriver ett kontinuerligt förbättringsarbete av dessa mönster.
Ledningssystemet möjliggör ordning och reda i verksamheten så att händelser som kan leda till vårdskador, missförhållanden eller andra avvikelser kan förebyggas. Därigenom ökar verksamhetens nytta för den enskilde individen.
Den som bedriver verksamheten ska med stöd av ledningssystemet planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten.
Patientsäkerhetsberättelsen
Enligt patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Syftet med patientsäkerhetsberättelsen är att öppet och tydligt redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten.
Patientsäkerhetsberättelsen ska ha en sådan detaljeringsgrad att det går att bedöma hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten har bedrivits i verksamhetens olika delar samt att informationsbehovet hos externa intressenter tillgodoses.
Patientsäkerhetsberättelsen ska vara färdig senast den 1 mars varje år, finnas tillgänglig för den som vill ta del av del av den och den bör utformas så att den kan ingå i vårdgivarens ledningssystem för patientsäkerhet.
Kvalitetsregister
Sollefteå Kommun arbetar med flertalet kvalitetsregister, bland annat Senior Alert, BPSD (beteendemässiga och psykiska symtom) och Palliativa registret.